10 januari 2009

Amaryllisen som inte ville slå ut…


Snyft…jag fick en amaryllis veckan innan JUL!!!

Ja, visst! Innan jul!


Å vad som har hänt med den, det vet inte jag….den liksom ”står still”. Den har inte slagit ut än. Den har sett ut så här hela tiden, vad kan ha hänt med MIN AMARYLLIS??!

Det är ju iallafall 4 veckor sedan....


Någon som vet?
Den ser så ynklig ut.


Vatten har den fått. Kärlek med. Den har stått vid fönstret så ljus har den fått.

Å, jag har pratat med den!
Annars brukar ju amaryllisar ”skicka iväg uppåt taket” på en natt nästan, tycker jag . Man hinner inte blinka förrän den slagit ut, men inte denna stackars ammaryllis…Den kanske slår ut till P Å S K!!!


Fortsättning följer...

Ska den slå ut?

:O


Fasingen vad jag städade igår! På med stereon i bott, å fram åkte ”Sug-Britt”! Ja, damsugaren. Det var verkligen välbehövligt kan jag säga, en städdag! Tvätta, damsuga, torka golv, ja, allt sånt tråkigt…förr tyckte jag att det var kul. Ja ni läste rätt. KUL!! Hur kan man tycka att det är kul att STÄDA, nu är det bara ett MÅSTE! Så fort tanken kommer att ”jag borde nog ta å städa ett tag”…DÅÅÅ kommer jag GENAST på att, ja just det, jag skulle ju läsa den där tidningen jag köpte…eller jag kanske skulle ta en promenad…..Känner ni igen det??? Eller är det bara jag som gör det?!!
Men så härligt det är när det är nystädat! OOOhhhhh!

Förresten...


finns det någon going där ute som kan förklara hur man får bilder bredvid varandra? Nu har jag försökt flera gånger men jag lyckas aldrig, de hamnar under varandra i alla fall!

H j ä ä ä l p!

Mina vänner, jag önskar Er en Trevlig Helg!

23 kommentarer:

Sabina sa...

Hej du. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.. är själv så ny bloggare att jag kämpar själv också. Ibland lyckas jag med något jag ger mig in på, men instruktioner till nån annan kan jag inte ge. Det jag skulle säga var att du har en helt underbar blogg! Du skriver så roligt :) jag blev så glad när jag hittade dig och fick mig flera goda skratt när jag läste lite. Tack! Hit kommer jag gärna igen när jag vill pigga upp mig!

annashusidingtuna sa...

Kul namn du har på damsugaren!
Visst är städning ett nödvändigt ont som bara måste klaras av...men skönt är det när man är färdig!
Din amaryllis kanske kan slå ut till slut, men jag tror att det kan bero på själva löken, att den liksom har för lite näring i sig eller nått.
Det beror på hur blomsterhandlaren har hanterat den...inte din omskötsel!!
Kan inte hjälpa dig vad gäller att få fler bilder bredvid varandra, men jag vet att bloggarna hemma hos jessica och annas hus på landet brukar ha flera bilder bredvid varandra i sina inlägg, båda på blogspot om du inte besökt dem tidigare,kanske kan de hjälpa dig?
Kramar Anna

Les Cotrions sa...

I'm sure it'll flourish...try to be patient! I love amarillis so much...also mine takes a lot of time before it blossoms!
Have a great week end!
Hugs,
Vale

Hon med klackarna sa...

Du får gärna meddela om du löser gåtan med att få bilderna bredvid varandra! Klurar ju åxå på det..

Här hemma väntar "snabeldraken" på att bli lössläppt bland dammråttorna. (Jo det är mitt namn på dammsugaren det..)

Förhoppningsvis får du njuta av amarylisens prakt när vi andra bara har utblommade kvar, men knepigt är det..

kram

Viola sa...

Fram med saxen och klipp av amaryllisen och sätt den i vas istället, för har den inte slagit ut nu så lär den inte göra det...visst är det skönt att storstäda efer jul, när det gäller bilder i rad kan jag inte hjälpa dig, har aldrig gjort detta, hoppas ni har skön helg, här har cet varit rena vårvädret idag, jag har fått riktiga vårkänningar, stora kramen til dig och dammsugarBRITT

Lallis - liv och leverne sa...

Violan kom nog med ett svar där som är bra.
Jag har inten pejl på hur man lägger in biler bredvid varandra.. varför vet jag inte det för?
Men om jag får reda på det så säger jag till dig :)
En kanonkväll önskar jag dig.
Kram Lallis

In my house sa...

Hej hej.... Kom in hit av en slump.... =)
Jag tror att din blomma kanske frös från sträckan mellan butik och och dig,,, eller för mycket vatten.... eller tvärtom,,, haha vilken hjälp, men det är ju alltid något av dom sakerna....

Bilderna tror jag att mmånga använder, photoshopp till,, eller små format så går de att plaseras jämte varann men photoshop.....


Kraam josse

Sjabbig men chic sa...

Den kommer såklart att slå ut - på sikt! Eller kanske ska du göra som någon skrev snittblomma av det och ställa den i vatten. Jag vill också bli bättre på bilder, så det så!

Kram Lisa

Nettan sa...

Hejsan! Snitta av amaryllisen ä väl en bra idé, den är minst lika fin i vas! Tror det kan vara att den frusit..inte under din vård då såklart utan förmodligen tidigare!! Vilka snygga odd molly fynd du gjort! Grattis!! Å håller med det ÄR jobbigt att prova kläder!..fast kul å shoppa..hur går det ihop??;-) Städningen som sagt är deäremot ett nödvändigt ont..fy tusan va trist det ä!!
Kram Nettan

här är gudagott att vara sa...

Snitta av amaryllisen du och sätt den i vas,då får du nog mest glädje av den.Haregott i helgen!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hejsan!
Har nu suttit minst en halvtimme och njutit av din blogg, så många härliga bilder och inlägg! :o)
Jag fixar till mina bilder här:
http://www.picnik.com/
Kram Lydia

Hanna sa...

Halloj!
Amaryllisen är på gång...lugn, bara lugn :D

Hur man får bilderna brevi varann, skulle jag oxå vilja veta... Man kan ju få dom någorlunda brevid varann genom o välja mindre bildstorlek..o vänster/höger placering...men jag har inte lyckats få dom i jämhöjd..
Ibland håller jag på o bli tokig på det här med bloggen, när d inte blir som man vill...

Ha d gott!
Kram

sorenolsson sa...

Jag tror att den lilla blomman är lite blyg av sig.
Det är bara det.
Ge den tid att bekanta sig med världen, sjung en sång för den, berätta ett roligt minne för den, visa bilder på släkt och vänner och så vidare.
Sen komemr den nog att krypa ur sitt skal.

Lycka till!

Annika sa...

Det där med Amaryllisen du får nog vänta ut den och fortsätta ge den lite vatten då och då
Jag hade då bättre tur än du, fick hela tre stänglar på samma lök som blommade från början av december och igår slokade den sista blomman.
Om du vill ha bilder i grupp måste du först ha klickat på bilderna att de skall inte ligga på någon speciell sida, när de sedan ligger i där man skriver osv centrerar man bilderna och lägger dem jämte varandra och drar markerar bilden och drar ihop dem så att de passar formatet som skall vara. Om man valt förstora bilder innan du lägger in dem blir de förvrängda. Det är inte helt lätt att få det perfekt men nu kan du prova..
Ha en bra vecka
Kram Annika

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Känn dig inte ensam om denna dilemma, jag har själv en som ser likadan ut, jag har tittat på den i flera dagar nu, men iget händer, det låter som om du och jag får oss en vacker blomma till påsk:)
må så gott/kram/S

Teija sa...

Tjenare Bruttan! :D
Jaså, du har städat ut julen nu du? Fasiken va skönt för dig. Jag tycker det är lite vemodigt när allt ska bort igen, det känns så mörkt igen, trots att det har blivit lite ljusare ute.
Jag hade planerat att plocka undan julksakerna i helgen, men ägnade mig åt roligare saker, som att pyssla lite grann. :) Förresten, jag städa ju lite grann igår, i mitt pysselrum, hihi.
Amaryllisen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Ha en riktigt god natt!
Kramar i stora lass! :D

Interiörboden sa...

Jag håller faktiskt med dig om att det kan vara kul att städa ibland. Eftersom det blir så fint efteråt :)

Ha en jätte bra kväll.
Kram Sandra

mig & alice sa...

Åh Jäklar...Jag som trodde att någon härlig person skulle kunnat ha förklara det där med bilderna för dig...17 kommentarer innan mig men inget napp!! Jo, en förresten. Du kan ju välja om du vill ha högerplaceringar på korten eller vänster...gör dem mindre så hamnar de bredvid varandra...hehehhe.

Ha det så gott din lilla duracellkanin.
Kraam
Melinda

hemtrevnad marie sa...

Ja, vad kan ha hänt med amaryllisen??...den är inte konstgjort, hihi!?
Så många inlägg jag missat här...jisses vilka fina hjärtan du gjort!!
Och vad gäller bilder bredvid varandra , så har ja ingen aning..kan knappt få te dä på dä simplaste sättet sjôl!!
kram på dig!

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej vännen!

Nej tyvärr kan jag inte hjälpa dig med bilderna. Usch jag är urkass när det gäller tekniska saker. (Men jag är bra på att städa ) :D
Jag och min yngsta dotter brukar alltid skämta om det. Vi är likadana. Ingen älakar väl att städa men vi ÄLSKAR resultatet ;)

Kika in på min blogg och tävla om väggord...

Kramar Viveka

Hanna sa...

Jadu.... vet inte hur vi ska få reda på d här med bilderna.. Provade själv igår, o välja mindre, o ta höger/vänster..men dom hamnade inte jäms med, o gick inte o markera o dra dit man ville heller... så jag gav upp, annars fanns det risk att datorn blev misshandlad...
Man kanske måste ändra på någe vis med html-mallarna... eller så får man helt enkelt (!?) fixa till korten i nåt fotoprogram innan man gör inlägget. Bökigt värre :)
Jag skulle jag vilja få till större bilder, alltså bredda bloggen...då måste man visst ändra i html, iaf. O det har jag inte tordas, än :S

Ny vecka, nya tag :)
Ha d gott!
Kram

Sara Mårtensson sa...

Hej där!

Hoppas jag kan hjälpa dig med dina bilder. Menar du att du vill lägga upp bilderna som jag gör på min blogg? För i så fall gör du så här :

Klicka som vanligt på "lägg till bild knappen", sen när du väljer Layout så klickar du i "ingen". Sen klickar du i bildstorlek "liten". Lägg in två sådana bilder och sen är det bara att suga tag i dem och flytta dem brevid varandra i inlägget, centrera båda bilderna med centreringsknappen. Tycker själv att blogger är helt knäpp för det blir aldrig riktigt som man vill. Man gör som man vill ha det och trycker spara, men sen när man förhandsgranskar är det ändå inte så som man vill ha det.

Hoppas det går bra för dig! Säg till om du inte förstår min virriga förklaring!

Kram Sara

Nygammalt sa...

Kanske blommar den ut lagomt till påska?!

Ja det där med bilderna är inte roligt. Om man väljer minsta formatet och bilderna är vertikala så kan man om man drar dem få två bredvid varandra. Men är bägge horisontala så fungerar det inte. Och det suger!!! Sen kan jag tyvärr inget bildprogram för de kanske kan hjälpa.

Vad skönt med nystädat, passade på att göra de härom veckan men jag har fortfarande inte orkat sortera allt pyssel jag har liggandes här...så du har sugbritt? Fick en Sweevel sweeper i julklapp som fungerar kanon, bra då man inte alltid orkar dra fram storaset till dammsugare man har.

Kram!!!